0 items - 0.00

Je eigen werkwijze

hoe je 'm opzet en beschrijft

Werkwijze website girlboss
nov 12, 2017
Joyce van Essen
0
715

Hoe schrijf en bepaal jij jouw eigen werkwijze?

Maybe this goes without saying; maar een eigen werkwijze voor jouw business is persoonlijk en zal enkel en alleen op jouw business van toepassing zijn. Je licht met deze werkwijze je klant in over wat hij/zij kan verwachten, maar belangrijker nog, je handelt er ook echt naar; voor en achter de schermen. Maar hoe pak je het maken van zo’n werkwijze dan aan als je er nog geen eentje hebt? Hoe maak je ‘m eigen? En waarom is dit zo belangrijk? Hier komen mijn 5 tips!

1. Do not copy

Misschien is dit ook weer een open deur, maar ik zie het nog zo. vaak. gebeuren. dat ik er niet omheen kan. Nieuwe girlbosses die bij meer ervaren girlbosses uit hun vakgebied op zoek gaan naar inspiratie. Zij hebben immers jaren ervaring en weten vast wel hoe je zo’n werkproces aanpakt, right?

Dat klopt, maar dat betekent ook dat hun werkwijze is gevormd dóór die jaren ervaring. Die werkwijze past bij hén, niet persé bij jou.. No need to copy, dus. Sowieso is dat niet zo netjes, maar je helpt er jezelf (en je collega!) ook niet mee vooruit. Wat voor een ander werkt, werkt niet automatisch voor jou, dus laten we een werkwijze maken die exact goed is voor jou.

2. Take your ideal client

Hopelijk heb je hem of haar al eens ontmoet: jouw ideale klant. Het is de persoon die maar weer eens bevestigd waarom je dit werk doet. Waar je graag een stapje extra voor doet. Die met precies de juiste vraag komt, omdat jij ‘m zo goed kan beantwoorden. Neem deze klant dan als voorbeeld voor de volgende tip.

Heb je eigenlijk nog nooit voor een klant gewerkt of was die klant niet echt de klant waar je naar uit kijkt in de toekomst? Probeer voor jezelf op papier te krijgen wat de eigenschappen van jouw perfecte klant zou zijn en hoe jullie met elkaar om gaan. (Lees deze blogpost voor het vinden van jouw ideale klant.)

3. Write it down

En dan bedoel ik vooral hoe je stap voor stap met deze ideale klant zou willen omgaan. Schrijft het uit van a tot z, van aanvraag tot het laatste moment van contact. Schrijf elk luttel detail van jullie communicatie, maar ook jouw eigen praktische to do puntjes, uit op ‘papier’. Het is handig om dit te doen op de computer, zodat je gemakkelijk tussenstappen kunt toevoegen waar je misschien later pas aan denkt. Zo voorkom je uitgeschreven chaos.

Weet je niet waar je moet beginnen? Start dan gewoon met die eerste e-mail die je binnen krijgt; vaak is dat het allereerste moment van contact. Wat gebeurt er daarna? En waar eindig je? Met de factuur of met een laatste mailtje om ze te bedanken? Vul later pas het ‘midden’ in, de details. Begin met de grote lijnen.

Mocht je nog nooit voor een klant hebben gewerkt en nog niet zo goed weten hoe je te werk zou willen gaan, ga dan eerst eens een opdracht doen. Desnoods bied je een vriendin of een familielid aan om een opdracht uit te voeren, gewoon, voor de ervaring. Styled shoots zijn hier ook een perfect middel voor, wanneer je in de trouwbranche werkt. Neem die opdracht dan heel serieus en beschrijf along the way wat de stappen zijn die je hebt gemaakt om de opdracht uit te voeren. Zo heb je al een skelet voor je toekomstige werkwijze, die je kunt finetunen zoveel je zelf wilt.

4. Test. Test. Test.

Dat mag best op een klant. Meten is weten, testen blijft altijd nodig. De eerste twee jaar heeft mijn werkwijze meerdere versies gezien… Je moet immers ergens beginnen en kunt vooraf gewoonweg niet weten of je de juiste werkwijze te pakken hebt. Dat is okay.

Review bij elke klus die je hebt wat er goed en wat er minder goed ging. Waar had je genoeg tijd voor? Belangrijker nog; bij welke stap kun je de volgende keer meer tijd gebruiken? Durf je het ook aan om je klant om feedback te vragen? Het is ontzettend waardevol en het kan je meteen inzicht geven in ervaringen die je zelf niet kunt beoordelen; uit ervaring kan ik namelijk zeggen dat wanneer iets voor jou glashelder is, het voor een klant alsnog onduidelijk kan zijn…

5. Underpromise + overdeliver

En oh… wat is dit lastig. Het voelt als liegen tegen je klant wanneer je zegt dat iets jou twee weken kost om te voltooien, terwijl jij weet dat het eigenlijk een week is.. MAAR! Er zit een fantastische ‘maar’ aan. Jouw klant weet dit niet. Onthoud dat. Hoe zou jij het vinden als je een week eerder een beloofd pakketje binnen krijgt? Of je logo ontwerp? Of…. vul maar in. Fantastisch toch? Zeg je dan met een zuur gezicht: ‘Ja, maar jij zei dat het twee weken zou duren en nu heb ik het een week eerder..’? Nee, dat dacht ik al.

Denk met dit underpromise + overdeliver ook aan je website en communicatie vooraf. Communiceer jij van tevoren een werkwijze die je niet zelf geschreven hebt, niet op je ideale klant aansluit en niet getest is op jouw werk? You better hide… Je hebt namelijk een verwachting geschept naar je zojuist geboekte klant, die je hoogstwaarschijnlijk niet kunt waarmaken.

Zet liever minder informatie over je werkwijze online, dan teveel, wanneer deze voor jezelf nog niet duidelijk is. Breid het met de tijd uit, zodat je er écht achter kan staan en je klant (en jij!) niet voor verrassingen komen te staan! Oh, en na deze tips benieuwd hoe ik het aan pak? Dit is de mijne!

Joyce van Essen designer ontwerper kalligraaf en girlboss

0 comments

LEAVE YOUR COMMENT